Prawa i obowiązki ucznia
Uczeń ma prawo do:
- właściwego, zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności;
- poszanowanie swej godności, przekonań i własności, nietykalności osobistej;
- swobody wyrażania myśli, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych;
- wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
- nauki religii i etyki w szkole na podstawie deklaracji rodziców lub prawnych opiekunów;
- korzystania z zajęć wychowania do życia w rodzinie na podstawie deklaracji rodziców/prawnych opiekunów;
- informacji o przeprowadzaniu sprawdzianów/klasówek co najmniej 7 dni wcześniej oraz znajomości zakresu materiału do powtórzenia;
- otrzymania w ciągu dwóch tygodni sprawdzonego przez nauczyciela pisemnego sprawdzianu wiadomości;
- wyjaśnienia wątpliwości związanych z oceną;
- zwolnienia z pisemnego sprawdzianu w przypadku dłuższej nieobecności w szkole; termin nadrobienia braków podaje nauczyciel;
- bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- zajęć rozwijających tożsamość narodową, językową, etniczną i kulturową;
- ochrony przed uzależnieniami, demoralizacją, szkodliwymi treściami oraz innymi przejawami patologii społecznej;
- korzystania w szkole z zorganizowanego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, procesu dydaktycznego, wychowawczego i opieki, z uwzględnieniem jego wieku i rozwoju psychofizycznego;
- odpowiedniej do jego sytuacji i możliwości szkoły pomocy w przypadku trudności życiowych, materialnych i szkolnych;
- informacji o wymaganiach edukacyjnych i sposobach sprawdzania osiągnięć;
- obiektywnej jawnej i umotywowanej oceny zachowania i za postępy w nauce;
- wiedzy o przysługujących mu prawach oraz środkach ochrony tych praw;
- udziału w zajęciach pozalekcyjnych i imprezach organizowanych przez szkołę;
- działania w samorządzie uczniowskim oraz kandydowania do jego organów, a także udziału w szkolnym kole wolontariatu;
- ubiegania się o udział w reprezentacji szkoły w imprezach artystycznych i sportowych oraz w innych formach współzawodnictwa uczniów;
- wiedzy o swoich obowiązkach oraz środkach, jakie mogą być stosowane w przypadku ich naruszenia;
- wiedzy o przysługujących mu prawach oraz środkach ochrony tych praw;
- zgłaszania nieprzygotowania na początku lekcji, które nauczyciel odnotowuje w dzienniku;
- tzw. „Szczęśliwego numerka” wg. ustalonych zasad;
- nauczania indywidualnego w szczególnych przypadkach orzeczonych przez lekarza i Poradnię Psychologiczno –Pedagogiczną ze względu na stan zdrowia;
- uzyskania pomocy w nauce;
- w szczególnych przypadkach (dłuższa, usprawiedliwiona nieobecność ucznia) korzystania z indywidualnych konsultacji z nauczycielem w czasie wspólnie uzgodnionym.
Obowiązki ucznia:
- uczyć się systematycznie i, rozwijając swoje umiejętności, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, życiu szkoły, regularnie uczęszczać na lekcje i nie spóźniać się;
- uzupełnić braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt i wykonywać prace domowe zgodnie z wymogami nauczyciela przedmiotu;
- godnie reprezentować szkołę;
- przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób;
- przeciwstawiać się przejawom brutalności;
- dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów, dbać o dobro, ład i porządek w szkole;
- przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia (pracownie, świetlica, biblioteka, szatnia, zajęcia w-f,…);
- przychodzić do szkoły schludnie i stosownie ubrany;
- nie opuszczać terenu szkoły bez zgody nauczyciela;
- podczas przerw, stosować się do poleceń dyżurującego nauczyciela;
- okazywać szacunek wszystkim pracownikom szkoły i swoim kolegom;
- przestrzegać zasad dobrego wychowania: mówiąc „dzień dobry” osobom spotkanym na terenie szkoły (po raz pierwszy w danym dniu);
- aktywnie uczestniczyć w imprezach szkolnych, konkursach, zawodach, turniejach;
- zwracać się z prośbą o pomoc w pierwszej kolejności do wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego;
- w razie potrzeby prosić o pomoc wybranego pracownika szkoły;
- w czasie lekcji ucznia obowiązują następujące zasady:
- uczeń po dzwonku na lekcje zajmuje miejsce w ławce,
- do przygotowania się do lekcji (wyciągnięcie przyborów, książek, zeszytu) służy przerwa,
- po wejściu nauczyciela do klasy uczniowie wstają,
- gdy nauczyciel przywita się, uczniowie odpowiadają: „dzień dobry”,
- uczeń przystępuje do lekcji przygotowany: ma wymagane podręczniki, zeszyt przedmiotowy, ćwiczenia i potrzebne przybory,
- zgłasza się do odpowiedzi przez podniesienie ręki,
- udziela odpowiedzi na stojąco,
- odpowiada wtedy, gdy prowadzący zajęcia udzieli mu głosu,
- bez pozwolenia nauczyciela, nie opuszcza swojego miejsca,
- słucha, gdy inni mówią,
- dokładnie wykonuje polecenia nauczyciela,
- szanuje swoje przybory szkolne książki i zeszyty,
- starannie prowadzi zeszyty przedmiotowe,
- ma obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie szkoły. Za wyrządzoną szkodę odpowiadają materialnie rodzice/prawni opiekunowie ucznia, który ją wyrządził.